Harmonie in tijden van Corona

Hallo beste leden,

Niemand ontsnapt aan de coronacrisis. Onze repetities liggen dan ook al enkele weken stil en ook op het vlak van activiteiten zal er voor de zomer niet veel meer op ons programma staan.

De huidige maatregelen lopen t.e.m. zondag 19 april, maar het ziet er sterk naar uit dat deze minstens zullen verlengd worden tot eind april en zelfs later. De gemeente Bornem heeft ondertussen alle gemeentelijke activiteiten geschrapt t.e.m. 30 juni. Als Bornemse vereniging kunnen wij uiteraard niet anders dan de gemeente hierin te volgen. Activiteiten die hierdoor niet zullen kunnen doorgaan zijn onderstaande.

• Meiavond, donderdag 30 april
  • Lenteconcert, zaterdag 16 mei
  • Opluisteren Kloosterheide Kermis, zondag 17 mei: De organisatie heeft de kermis eveneens afgelast.
  • Opluisteren & medewerking Palingfestival, 30 mei t.e.m. 1 juni: De organisatie heeft ons laten weten dat er dit jaar geen Palingfestival komt.
  • Opluisteren processie Weert, zondag 7 juni: De Weertse Gilde van den Zoeten Naam Jezus heeft hierover nog niet samengezeten, maar ook de processie zal men naar alle waarschijnlijkheid annuleren.
  • Medewerking aan “50 jaar muziekacademie”, zaterdag 27 juni

Ons bestuur blijft de situatie uiteraard opvolgen en mikt erop om eventueel tijdens de zomermaanden een activiteit te kunnen plannen.

Het sociale leven staat ondertussen voor iedereen stil. Onze muzikanten gaan hierdoor voorlopig meer & meer de digitale toer op om met elkaar in contact te blijven. Er zijn bv. Whatsapp-groepjes opgericht voor het instaporkest en voor het groot orkest en niet-spelende leden. Heb je zelf een smartphone en een Whatsapp-account en wil je graag deel uitmaken van deze groepjes? Geef dan zeker een seintje via een mailtje aan info@harmoniebornem.be en dan nemen we de nodige actie om je aan dit groepje toe te voegen.

Alle digitale mogelijkheden ten spijt moeten we er toch voor zorgen dat het sociale aspect van onze harmonie niet begint te verwateren en moeten we denken aan de toekomst van onze vereniging. Musiceren is altijd leuker in groep en hoe beter de bezetting hoe beter de samenklank. Om het even welke vereniging bestaat niet alleen uit actieve leden maar heeft daarnaast ook niet-actieve leden die deel uitmaken van de vriendenkring. Mogen we daarom vragen van eens na te denken of jullie geen vrienden of familie hebben die eventueel deel zouden willen nemen aan onze activiteiten en/of lid zouden willen worden?

Via deze link en in de bijlage vinden jullie alvast de brief voor het lidgeld van dit jaar. Een activiteitenkalender voegen we voorlopig niet toe aan het lijstje, aangezien daar te veel onzekerheid over bestaat. We zetten hieronder alvast de belangrijkste data op een rijtje voor het najaar en we hopen uiteraard dat deze activiteiten niet meer door Corona worden getroffen:

• Zomeractiviteit (onder voorbehoud)
  • Opluisteren voorstelling van het “Wiel-bier”, vrijdagavond 28 augustus (onder voorbehoud)
  • Opluisteren eucharistieviering Kruisberg, zondagochtend 30 augustus (onder voorbehoud)
  • Optreden tijdens de dag van de Bornemmenaar in het Breeven, zondagnamiddag 30 augustus (op de gemeenteraad van 12 mei zal men beslissen of deze activiteit überhaupt zal plaatsvinden)
  • Optreden tijdens Open Monumentendag in Brussel, zaterdag 12 OF zondag 13 september
  • Eetfestijn in zaal Kloosterheide, 3 & 4 oktober
  • Sint-Ceciliafeest, 14 & 15 november
  • Eindejaarsconcert in de schouwburg van Ter Dilft, 20 december om 19.30 u

We hopen dat jullie het allemaal goed stellen en wensen de zieken onder ons een spoedig herstel en heel veel beterschap toe. We kijken alvast reikhalzend uit naar de eerste muzikale klanken die weer uit onze orkesten mogen weerklinken en hopen jullie spoedig allemaal weer te zien!

Muzikale groeten,

Freddy Daelemans